فرارو اجاره ماشین دیزلی میلیاردی

عدم شماره گذاری خودروهای تجاری جدیدترین چالش در دنیای اسقاط و اسقاط است. در حال حاضر بیش از 20000 خودروی تجاری بدون گواهی اسقاط در پارکینگ خودروسازان نشسته اند. زیرا شرایط فعلی رانت جدیدی در بازار تجاری ایجاد کرده است. مشخص است عرضه خودروهای تجاری به ویژه کامیون های تولیدی به بازار به دلیل عدم شماره گذاری توسط پلسی راهور متوقف شده و اختلاف قیمت کارخانه با بازار به 1/5 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پس از حدود چهار سال فراموشی، اکنون با عوارض جدیدی روبرو شده است. شماره گذاری خودروهای تجاری جدیدترین چالش در جهان است. دبیر انجمن خودروسازان در تازه ترین اظهارات خود از رها شدن بیش از 20 هزار کامیون در پارکینگ ها و بدون شماره گذاری بدون گواهی اسقاط خبر داد.

پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال 97، دوره ای بحران در اسقاط خودروهای فرسوده به وجود آمد، زیرا این واردکنندگان بودند که قبل از واردات خودرو باید گواهی اسقاط می گرفتند. در این شرایط بود که تعداد خودروهای اسقاط شده که در سال 96 حدود 200 هزار دستگاه بود، در سال 97 و سال های بعد به کمتر از 7 هزار دستگاه رسید. مجمع در ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو به منظور ارائه راهکار برای خودروهای فرسوده که تا چند سال دیگر از رده خارج می شوند، خودروسازان را مکلف کرد به ازای هر چهار خودروی تولیدی، یک خودرو فرسوده یا معادل آن را حذف کنند. .

این موضوع البته با مخالفت خودروسازان و همچنین وزارت صمت مواجه شد و در نهایت با توجه به اینکه در صورت کمبود گواهینامه، خودروسازان می توانند به تصویب دولت رسید. پرداخت درصدی از فروش خود به «شهرداری ها و دهیاری ها» و «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای» ادامه دارد. این مصوبه نیز با تغییرات جزئی به تصویب کمیسیون صنعتی رسید که مبلغ پرداختی را از 1% به 5/1% افزایش داد. در صحن اما نمایندگان موافق با این اصلاحیه آورده شدند اما رئیس مجمع با استفاده از اختیارات خود این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنعتی ارجاع داد. اما اخبار دریافتی از صنعت خودرو به ویژه تولید خودروهای تجاری حاکی از آن است که این خروج ها و عقب نشینی ها، نامشخص بودن اندازه این دسته از خودروها را نیز به همراه داشته است. همچنین پلیس در خصوص شماره گذاری خودروها اقدامات جدی انجام نمی دهد. در همین زمینه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان می گوید 20 هزار کامیون بدون گواهینامه معتبر باطل و شماره گذاری نمی شود.

این انجمن همچنین نامه ای به ابراهیم رئیسی نوشت و اعلام کرد که عدم تحویل این تعداد کامیون به بازار باعث شده اختلاف قیمت کارخانه و بازار این کامیون ها به 5/1 میلیارد تومان برسد. یکی از مشکلات خودروسازان و به ویژه خودروهای سنگین و تجاری، گرانی گواهینامه اسقاط است. خودروسازان می گویند: قیمت گواهی ابطال نسبت به سال گذشته حدود پنج برابر شده است. البته لازم به ذکر است که حذف خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل شهری به جز قوانین و مقررات اقدامی عملی دولتی است. در واقع دولت و سیاستمداران ترجیح می دهند به جای سیاست های تشویقی و قهری برای اسقاط خودروهای فرسوده، گروهی از تولیدکنندگان یا واردکنندگان را تحت فشار قرار دهند و آنها را مجبور به اقدام در این راستا کنند.

از اقدامات اجباری که برای رفع فرسودگی در دنیا انجام می شود، هزینه نگهداری از این خودروها رو به افزایش است. به عنوان مثال در این کشورها هزینه بیمه، مالیات سالانه و … را افزایش می دهند تا صاحب این گونه خودروها به دلیل هزینه های بالای نگهداری ترغیب به اسقاط خودرو شوند. اما آنچه در ایران می گذرد برعکس این مسیر است. در واقع خودروهای فرسوده نیز مانند خودروهای نو از سوخت ارزان و یارانه ای استفاده می کنند که البته قیمت کمتری نسبت به گاز مصرفی در کامیون ها دارد. در کشورهای توسعه یافته نیز اقدامات تشویقی برای تشویق صاحبان خودروهای قدیمی به اسقاط آنها انجام می شود.

به عنوان مثال با توجه به قیمت بالای کامیون ها و خودروهای تجاری، خرید این نوع خودروها و جایگزینی آنها با کامیون های فرسوده راحت است. این در حالی است که اگر فردی در ایران بخواهد کامیون فرسوده خود را تعویض کند، باید میلیاردها تومان هزینه کند که در شرایط اقتصادی کنونی کار ساده ای نیست. نتیجه این عدم سیاست گذاری و تنها فشار بر گروه های مختلف اقتصادی این است که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در مورد کامیون ها به اوج خود رسیده و عرضه این دسته از خودروها نیز با مشکل مواجه شده است.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما