نسخه سریع 120 میلیون

شورای رقابت پس از حدود پنج ماه بی سابقه قیمت پنج محصول «سایپا» را در شرایطی تعیین کرد که همین شورا تصمیم به تعیین قیمت خودرو گرفت. سه شنبه هفته گذشته قیمت پنج محصول سایپا پس از چند ماه سردرگمی مناقصه گران اعلام شد. پیش از این نیز این شرکت از عدم قیمت گذاری برخی محصولات توسط شورای رقابت گلایه داشت. با این حال سرانجام در 30 شهریورماه قیمت پنج محصول سایپا اعلام شد. تعجب آور است که قیمت های تعیین شده برای برخی از محصولات بسیار نزدیک به قیمت های جدید بازار است. این در شرایطی است که برخی از محبوب ترین محصولات ایران را با قیمت کارخانه به چالش می کشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما قیمت جدید محصولات سایپا دارای چند نکته است؛ اولاً شورای رقابت به طور واضح اعلام نکرد که چه آپشن هایی در این خودروها وجود دارد، مثلاً 60 درصد به قیمت محصول اضافه شده است. و دوم اینکه قیمت های تبلیغاتی با برخی از محصولات محبوب دیگر خودروسازان مانند ایران خودرو برابری می کند. مشخص است که شاهین اتوماتیک و اطلس هنوز در بازار موجود نبودند اما سه محصول دیگر با توجه به آپشن های اضافه شده قیمت گذاری شدند.

در مورد ساینا هم در حال حاضر سه مدل مختلف از این خودرو در بازار موجود است که دو مدل آن دنده ای هستند. قیمت نیروگاه «ساینا» با گاز 283 میلیون و 128 هزار تومان، «ساینا» با گاز 248 میلیون و 726 هزار تومان است. بر اساس این آپشن های اضافی برای ساینا که منجر به ساینا DA-S شد، 25 میلیون تومان به قیمت این خودرو اضافه شد و همچنین ساینا GX، مدل آپشن دیگر این خودرو با قیمت 35 میلیون تومان. گرانتر از بنزین ساینا است.

همچنین سه مدل قدیمی غیر اتوماتیک Quick نیز وجود دارد. کوییک ساده 201 میلیون تومان، کوییک آر 256 میلیون تومان و کوییک اس 268 میلیون تومان است. بنابراین آپشن Quick GXR نسبت به ارزان ترین مدل ۱۲۰ میلیون تومان و نسبت به گران ترین مدل Quick GXR ۵۳ میلیون تومان ضرر کرد. اما قیمت گذاری جدید مورد انتقاد برخی رسانه های نزدیک به دولت قرار گرفته است. به این ترتیب برخی خبرگزاری ها شورای رقابت را متهم به همکاری با سایپا کردند. البته در اخبار منتشر شده گفته شده است که قیمت های اعلام شده قیمت های درب کارخانه این خودروها است اما مشخص نیست این قیمت ها نهایی است یا هزینه های اضافی به آن اضافه می شود.

پیش از این سپهر داجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تاکید بر افزایش قیمت خودرو، قیمت های اعلام شده «در کارخانه» را برای خودروهای تولیدی حدود ۱۳ درصد اعلام کرده بود. و خودروهای مونتاژی و 20 درصد برای خودروهای وارداتی طبق قانون به عنوان پرداخت مالیات، تعویض پلاک، بیمه، اسقاط و … اضافه می شود. بنابراین ممکن است قیمت اعلامی این پنج محصول نهایی نباشد و هزینه های دیگری نیز به آن اضافه شود.

اما علاوه بر قیمت‌گذاری محصولات جدید سایپا، تعیین قیمت محصولات قدیمی با آپشن‌های متفاوت و با قیمت بالاتر، اگرچه بدعت جدیدی نیست، اما در مورد بازنگری قیمت‌ها زیر پوست شورای رقابت با توافق با وزارت ایمنی و خودروسازان. اخیرا این شورا اعلام کرده است که برنامه ای برای افزایش قیمت محصولات خودرویی ندارد. این در شرایطی است که با توجه به کاهش ماهانه تولید و افزایش پایه خودرو، ظاهرا چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خودران با عناوینی مانند افزایش آپشن وجود ندارد.

سه پیام سیاسی

اعلام قیمت جدید پنج محصول سایپا توسط یک سیاستمدار حاوی سه پیام یک سیاستمدار است. در پست اول به این نکته اشاره شده بود که اولین قدم برای افزایش قیمت خودرو برداشته شد. در واقع همانطور که گفته شد برابری قیمت برخی از محصولات اعلامی سایپا مانند کوئیک با محصول معروف ایران خودرو چندان منطقی به نظر نمی رسد. Kwik اکنون با رانا پلاس MT6، پژو پارس کاستوم ELX و پژو 207 دستی رقابت خواهد کرد.

بنابراین ممکن است سیاستمدار برای پرهیز از انتقاد به جای افزایش رسمی خودرو، با افزودن برخی آپشن ها یا به عبارتی تغییر آن، افزایش قیمت خودرو باشد. پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارش های مختلف با ارائه این سناریو مبنی بر اینکه با توجه به واکنش منفی مجلس و برخی دولت ها در سال مهار تورم، این احتمال وجود دارد که سیاستمدار بخواهد قیمت خودروها را کاملا بی سر و صدا و غیرمستقیم افزایش دهد. یعنی همان افزایش مقدار پیش فرض.

در واقع در شرایطی که نرخ تورم امسال مشخص است و افکار عمومی نسبت به افزایش رسمی قیمت خودروها بسیار حساس است، به نظر می رسد سیاستمدار تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارد. در ماه مه، زمانی که در نهایت پس از توقف 18 ماهه قیمت ها افزایش یافت، قیمت ها 70 درصد افزایش یافت. اما در نهایت با وتوی محمد محبر معاون اول این موضوع رد شد و قیمت رسمی خودرو از 10 به 49 درصد افزایش یافت. در آن زمان خبرنگار در نامه خود اصلاح یکباره قیمت خودرو را گرانی خواند و خواستار تجدید نظر در قیمت ها شد.

همین سخنان معاون اول رئیس جمهور را می توان شاهدی دیگر بر این سناریو دانست که احتمالاً به زودی قیمت خودروها به صورت غیرمستقیم افزایش می یابد چرا که مخبر مخالف اصلاح مرحله ای به جای «اصلاح یکباره» بود. قیمت خودروها بنابراین ممکن است به زودی شاهد گام بعدی در اصلاح قیمت خودرو باشیم. این در حالی است که شورای رقابت می گوید برنامه ای برای افزایش قیمت خودرو ندارد. از سوی دیگر گفته می شود عباس علی آبادی وزیر صلح در تلاش برای «فهمیدن» قیمت این خودرو است تا از زیان تولید بکاهد. بنابراین احتمال افزایش قیمت خودروها منتفی نیست.

سیگنال دیگری که می توان از این تصمیم گرفت، توقف تولید برخی از محصولات موجود است که به نظر می رسد گزینه ای ندارند. به عنوان مثال اکنون قیمت رسمی کوییک دنده 201 میلیون تومان است اما با تغییراتی سایپا می تواند به جای این محصول کوییک GXR را با قیمت 321 میلیون و 537 هزار تومان تولید کند. بنابراین تولیدکننده دیگر انگیزه ای برای تولید مدل های قدیمی ندارد و ممکن است برای کاهش تلفات تولید محصول قبلی را از خط تولید خارج کند.

سومین پیامی که از تصمیم شورای رقابت در مورد قیمت پنج محصول سایپا گرفته می شود این است که این سیاستمدار نسبت به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر تولید خودروسازان تردید دارد. اعلام قیمت این پنج محصول در حالی صورت می گیرد که روند رشد تولید از خرداد ماه سال جاری منفی بوده و خودروسازان در مردادماه نسبت به تیرماه کمتر و در تیرماه کمتر از خرداد تولید خواهند کرد. با توجه به هدف گذاری سیاست گذاران برای تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال جاری، این کاهش تولید که خودروساز آن را قیمت گذاری اجباری می داند، می تواند مشکل بزرگی باشد.

بر این اساس، احتمال این ریسک است که سیاستمداران را به افزایش غیررسمی قیمت محصول سوق داده است. همچنین در مرداد ماه بر اساس داده ها و آمارهای منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی، انبار محصولات خودروسازان افزایش چشمگیری داشت که نشان می دهد خودروسازان به افزایش قیمت محصولات خود امیدوار هستند.

مشابه محصولات محبوب

همانطور که گفته شد قیمت های اعلامی پنج محصول سایپا با برخی از پرطرفدارترین محصولات بازار برابری می کند. در این بخش به برخی از این موارد می پردازیم. به عنوان مثال قیمت اعلام شده ساینا جی ایکس 283 میلیون و 92 هزار تومان است. این در حالی است که پژو پارس سال که یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار است، 291 میلیون و 169 هزار تومان قیمت دارد که تنها 8 میلیون تومان بیشتر از قیمت ساینا جی ایکس است.

همچنین ساینا DA-S 273 میلیون و 65 هزار تومان قیمت دارد که تنها 18 میلیون تومان از پژو پارس پارسال ارزانتر است. روند بازار نشان می دهد که تقاضا برای پژو پارس بسیار بیشتر از ساینا است. حال باید دید دقیقا چه آپشن های اضافه ای گنجانده شده است که قیمت ساینا را به پژو پارس سال گذشته نزدیک کرده است.

اطلس جی نیز 344 میلیون و 187 هزار تومان قیمت دارد که پنج میلیون تومان کمتر از «دناپلاس» و از سوی دیگر سه میلیون تومان از «سورن پلاس» گرانتر است. همچنین این خودرو 10 میلیون تومان از خودروی دستی پژو 207 و 20 میلیون تومان از گران ترین مدل پژو پارس گرانتر است. رانا پلاس را نیز می توانید با قیمت اطلس خریداری کنید. با توجه به اینکه این محصولات پیش از این در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش می رسید و عده ای از قبل برای خرید آنها ثبت نام کرده اند، می توان پیش بینی کرد که احتمالا با موج جدیدی از متقاضیان مواجه خواهیم بود که امکان خرید این محصولات از طریق سامانه یکپارچه را ندارند. تسلیم شدن

در مجموع می توان گفت که اگر این تصمیم مقدمه ای برای افزایش رسمی یا غیررسمی قیمت خودرو در شرکت باشد، می تواند نتیجه مثبتی نیز داشته باشد. در واقع وضعیت زیان‌دهی خودروسازان در چند سال اخیر بسیار غم‌انگیز شده است و گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که این زیان‌ها نه تنها مانع از تفکر خودروسازان و قطعه‌سازان در زمینه توسعه محصول شده است، بلکه حتی تولید فعلی آنها نیز باعث شده است. تحت الشعاع قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت خودروسازان برای رهایی از دوره زیان چاره ای ندارند جز اینکه قیمت محصولات خود را به هر نحوی که می توانند افزایش دهند.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما