مقامات هندی روز جمعه سه کارگر راهآهن را در ارتباط با تصادف مرگبار قطار در ماه گذشته که دستکم ۲۹۰ کشته برجای گذاشت، دستگیر کردند و بار دیگر بر مشکلات ایمنی در سراسر شبکه وسیع قطار که به عنوان یک راه نجات مهم برای فقرا عمل میکند، تاکید کردند.
اداره مرکزی تحقیقات هند که تحقیقات جنایی در مورد حادثه قطار در ایالت اودیشا در شرق هند را هدایت می کند، گفت که کارگران به اتهام به خطر انداختن امنیت مسافران، قتل مقصر بدون قتل و دستکاری شواهد دستگیر شدند.
این آژانس در بیانیه ای این سه نفر را به عنوان مهندس بخش ارشد، یک مهندس بخش و یک تکنسین معرفی کرد. این آژانس گفت: “تحقیقات ادامه دارد.”
کوروماندل اکسپرس که از بنگال غربی در حال حرکت بود، با سرعت 80 مایل در ساعت با قطار باری پارک شده در اودیشا برخورد کرد و در نتیجه با قطار دیگری که در جهت مخالف در حال عبور بود، سه طرفه شد.
اکثر کشته شدگان از سه اتوبوس عمومی بودند، جایی که فقیرترین افراد هند – اغلب کارگران در جستجوی فرصت های اقتصادی – شانه به شانه بسته می شوند و بخش های زیادی از سفر را ایستاده طی می کنند.
بلافاصله پس از سقوط، مقامات گفتند که علت آن خرابی سیگنال بوده است – اینکه کوروماندل اکسپرس که با سرعت کامل به ایستگاه میرسد، سیگنال سبز رنگی برای حرکت به سمت یک خط حلقه دریافت کرده است که باید مسدود میشد. این که آیا علت نقص فنی یا خطای انسانی بوده است به بازرسان سپرده شد.
این حادثه موضوع حداقل دو تحقیق جداگانه شد – یک تحقیق جنایی توسط CBI و یک بررسی فنی توسط کمیسر ایمنی راه آهن کشور.
در حالی که مقامات یافتههای تحقیقات فنی راهآهن را منتشر نکردهاند، کپیهایی که به رسانههای خبری هند درز کرده نشان میدهد که پرچمهای قرمز مکرر از قلم افتاده است. گزارش های خبری می گویند که در میان بی نظمی ها، برچسب گذاری نادرست سیم کشی در داخل جعبه سیگنال بود که سال ها کشف نشده بود.
در سالهای اخیر، هند سرمایهگذاری در زیرساختهای عمومی خود، ساخت بزرگراهها و فرودگاههای جدید را بهطور چشمگیری گسترش داده است. هزینههای سیستم راهآهن – یکی از بزرگترین سیستمهای راهآهن در جهان، با بیش از 20 میلیون مسافر در روز – در مقایسه با حدود یک دهه قبل حدوداً هشت برابر شده است. این کشور در حال معرفی قطارهای جدید و ساخت خطوط جدید است. تعداد کل تصادفات ریلی در دهه گذشته کاهش یافته است.
اما مقامات هندی اذعان کردهاند که ارتقاء، تعمیر و نگهداری و توسعه راهآهن عقب مانده است و این سرویس همچنان در برابر بلایای تلفات گسترده آسیبپذیر است.
بر اساس داده های رسمی دولت، سیستم راه آهن چنان شلوغ است که حدود 6000 مایل از مسیرهای اصلی و مرکزی آن با 125 درصد ظرفیت کار می کند.