کنسلی ها در سراسر کشور موج زد: یک گروه کر ژاپنی در تور چین، نمایش های استندآپ کمدی در چندین شهر، نمایش های جاز در پکن. در بازه زمانی چند روز، اجراها در میان بیش از دوجین اجرا بودند که به طور ناگهانی لغو شدند – برخی فقط چند دقیقه قبل از شروع آنها – تقریباً بدون توضیح.
درست قبل از لغو اجراها، مقامات پکن یک استودیوی کمدی چینی را حدود 2 میلیون دلار جریمه کردند، زیرا یکی از اجراکنندگان استندآپ آن به توهین به ارتش چین در یک شوخی متهم شد. پلیس شمال چین نیز زنی را که به صورت آنلاین از این کمدین دفاع کرده بود، بازداشت کرد.
این مجازاتها و موج ناگهانی لغو تحریمها، به بررسی فزاینده چشمانداز خلاقانه چین که قبلاً به شدت سانسور شده بود، اشاره میکند. رهبر ارشد چین، شی جین پینگ، هنر و فرهنگ را به عرصه مرکزی برای سرکوب ایدئولوژیک تبدیل کرده است و از هنرمندان خواسته است که جاه طلبی های خلاقانه خود را با اهداف حزب کمونیست چین هماهنگ کنند و دیدگاه ملی گرایانه از هویت چینی را ترویج کنند. اجراکنندگان باید اسکریپتها یا فهرستهایی را برای بررسی ارسال کنند و نشریات به دقت نظارت میشوند.
روز سه شنبه، آقای شی به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس موزه ملی هنر چین نامهای ارسال کرد و به کارکنان یادآوری کرد که “به جهت گیری سیاسی صحیح پایبند باشند.”
آقای. تاکید شی جینپینگ بر هنر نیز بخشی از یک دغدغه گسترده تر با امنیت ملی و از بین بردن نفوذ ظاهرا بدخیم خارجی است. مقامات در هفتههای اخیر به دفاتر شرکتهای چند شرکت مشاورهای غربی مستقر در چین حمله کردهاند و دامنه رفتارهای تحت پوشش قوانین ضدجاسوسی را گسترش دادهاند.
در بسیاری از رویدادهای لغو شده قرار بود مجریان یا سخنرانان خارجی حضور داشته باشند.
ژانگ پینگ، روزنامهنگار و مفسر سیاسی سابق در چین، گفت: تنها انتظار میرفت که پکن به قلمرو فرهنگی نیز نگاه کند، زیرا رو به وخامت روابطش با غرب باعث شده است که این کشور بیشتر به حفظ قدرت خود در داخل بپردازد. اکنون در آلمان زندگی می کند.
آقای میگوید: «یکی از راههای پاسخ به اضطراب در مورد قدرت، افزایش کنترل است. ژانگ که با نام قلم چانگ پینگ می نویسد. دیکتاتوری ها همیشه به دنبال کنترل سرگرمی، گفتار، خنده و گریه مردم بوده اند».
در حالی که حزب مدتهاست که هنر را تنظیم میکند – یکی از اهداف انقلاب فرهنگی، کارهای خلاقانه بود که به اندازه کافی «انقلابی» تلقی میشدند – شدت آن در دوران آقای دکتر به شدت افزایش یافته است. شی در سال 2021، یک انجمن هنرهای نمایشی تحت حمایت دولت، فهرستی از دستورالعمل های اخلاقی برای هنرمندان را منتشر کرد که شامل نسخه هایی برای میهن پرستی بود. در همان سال، دولت «مردان دختر» را از حضور در تلویزیون منع کرد و آنها را به تضعیف ملت متهم کرد.
مقامات همچنین به استندآپ کمدی توجه کردهاند که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و رسانهای نادر برای بارهای محدود درباره زندگی در چین معاصر ارائه میکند. دولت یک کمدین را به دلیل شوخی درباره قرنطینه کرونا در سال گذشته در شانگهای جریمه کرد. پیپل دیلی، سخنگوی حزب کمونیست، تفسیری را در ماه نوامبر منتشر کرد که در آن میگفت جوکها باید «معتدل» باشند و اشاره کرد که استندآپ بهعنوان یک شکل هنری وارداتی خارجی است. نام چینی استندآپ، «tuo kou xiu»، خود ترجمهای از «تک شو» است.
سرکوب اخیر پس از آن آغاز شد که یک کاربر ناشناس رسانه های اجتماعی از مجموعه ای که یک استندآپ کمدین محبوب، لی هاوشی، در 13 می در پکن اجرا کرد، شکایت کرد. لی که از نام هنری هاوس استفاده میکند، گفته بود که تماشای دو سگ ولگرد او که به دنبال یک سنجاب هستند، او را به یاد شعار نظامی چینی میاندازد: «رفتار مثال زدنی داشته باشید، برای پیروزی بجنگید». کاربر پیشنهاد کرد که Mr. لی به طرز تهمت آمیزی سربازان را با سگ های وحشی مقایسه کرده بود.
خشم در میان کاربران ملیگرای رسانههای اجتماعی افزایش یافت و مقامات به سرعت به این موضوع دامن زدند. علاوه بر جریمه کردن Xiaoguo Culture Media، شرکتی که Mr. لی، مقامات – که گفتند این شوخی “تأثیر ناپسند اجتماعی” داشته است – به طور نامحدود عملکرد شرکت در پکن و شانگهای را به حالت تعلیق درآوردند. شیائوگو او را اخراج کرد. لی و پلیس پکن گفتند که در حال تحقیق درباره او هستند.
چند ساعت پس از اعلام مجازات در روز چهارشنبه، برگزارکنندگان نمایش های استندآپ در شانگهای، پکن، شنژن و شرق استان شاندونگ اجراهای خود را لغو کردند. چند روز بعد، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی چین، حسابهای عمو راجر، یک کمیک مالزیایی مستقر در بریتانیا را که نام اصلی آن نایجل نگ است، تعلیق کردند. آقای. نگ در توییتر (که در سرزمین اصلی چین ممنوع است) ویدئویی را منتشر کرده بود که دولت چین را مسخره می کند.
اما عواقب ظاهری به کمدی محدود نشد. اجراهای موزیکال برنامه ریزی شده نیز شروع به ناپدید شدن کردند، از جمله توقف در جنوب چین توسط یک گروه راک شانگهای که شامل اعضای خارجی است، یک جشنواره موسیقی محلی پکن و چندین اجرای جاز، و یک برنامه رپر کانادایی در شهر جنوبی چانگشا.
خواننده گروه کر ژاپنی تحت تأثیر بودایی ها، کیساکوو، چهارشنبه گذشته گفت که کنسرت او در آن شب در شهر جنوبی گوانگژو لغو شده است. ساعاتی بعد، کانهو یاکوشیجی، خواننده، گفت که اجرای برنامه در هانگژو در شرق چین نیز لغو شده است. و روز بعد اعلام کرد که نمایش های پکن و شانگهای نیز لغو شده است.
آقای “من مشغول نوشتن یک لیست بودم، اما در وسط توقف کردم.” یاکوشیجی که شرکت مدیریتش به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد، در صفحه فیس بوک خود نوشت. «هنوز نمی فهمم معنی همه اینها چیست. چیزی جز پشیمانی ندارم
اعلامیههای سازماندهندگان برای تقریباً همه رویدادهای لغو شده، «فورس ماژور» را ذکر میکنند، اصطلاحی که به معنای شرایط خارج از کنترل فرد است – و در چین اغلب به عنوان کوتاهنویسی برای فشار دولت استفاده میشود.
برگزارکنندگان استندآپ شو درخواست اظهار نظر را ندادند. چند تن از سازمان دهندگان اجراهای موسیقایی لغو شده این را رد کردند که به آنها گفته شده بود که خارجی ها را نمایش ندهند. یکی از کارمندان یک سالن موسیقی نانجینگ که مراسم ادای احترام به آهنگساز ژاپنی ریویچی ساکاموتو را لغو کرد، گفت که بلیت کافی فروخته نشده است.
برخی از نوازندگان خارجی که برنامههایشان لغو شد، از آن زمان توانستهاند در شهرها یا مکانهای دیگر اجرا کنند.
اما یک نوازنده خارجی در پکن که از ترس انتقام خواست نامش فاش نشود، گفت که گروهش قرار بود روز یکشنبه در یک بار بنوازد و چندین روز قبل از آن محل به او گفته شد که کنسرت لغو شده است زیرا حضور خارجیها دردسر ایجاد میکند.
لینت اونگ، استاد سیاست چین در دانشگاه تورنتو، گفت بعید است که دولت مرکزی دستورات مستقیمی را برای تحریک سرکوبهای فرهنگی اخیر صادر کرده باشد. او گفت که دولتهای محلی یا صاحبان مکانها که از چگونگی تغییر محیط سیاسی آگاه هستند، احتمالاً محتاطانه عمل میکنند.
او گفت: «در چین شی، مردم آنقدر ترسیده و ترسیده اند که به شدت ریسک گریز می شوند. “به طور کلی، این یک مهمانی بسیار پارانوئیدی است.”
در گذشته، زمانی که ناسیونالیسم به افراط میرفت، یا مقامات محلی با اشتیاق بیش از حد قوانین را اجرا میکردند، دولت مرکزی در نهایت برای کاهش لفاظیها، تا حدی برای حفظ روابط اقتصادی یا دیپلماتیک وارد عمل میشد. اما پروفسور اونگ گفت که تاکید کنونی پکن بر امنیت بیش از هر چیز دلیلی برای مداخله در اینجا ایجاد نمی کند.
او گفت: “اگر مردم کمدی را تماشا نکنند، ضرری برای مهمانی وجود ندارد.”
جوی دونگ سوگند لی تو تحقیقات کمک کرد.